Environmental consulting

Carbon Footprint

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Cornelia Stettler

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It is not only since the development of the Sustainable Development Goals and the emergence of the Fridays for Future movement that companies are increasingly being held accountable for climate protection. Contributions to climate protection also bring a competitive advantage if they are planned sustainably and include ecological opportunities and risks.

In order to better define and elaborate your company’s climate strategy, it is helpful to analyse the carbon footprint, e.g. using the Science Based Tar-gets method. A carbon footprint can be created for the entire company, only for one product or for one event. From this, the relevant processes can be identified and options for action can be worked out.

The carbon footprint reveals the sum of all climate relevant gases emitted e.g. by a product over its entire life cycle. We then use the most applicable standards for the assessment: PAS 2050, GHG Pro­to­cols, ISO 14 040, etc.

The carbon footprint permits an objective assessment of climate protection measures and provides the options of emission credits, CO2-neu­tra­l products, CDM projects, etc. In addition, it provides easily communicated statistics.

Our procedure is consistent with the Life Cycle Assessment but with a focus on climate impacts (greenhouse potential):

  • Establishing the objectives, system boundaries, and suitable methods;
  • Collection of data and calculation of the emissions;
  • Compilation of a detailed carbon footprint balance sheet;
  • Analysis of the relevant emission factors;
  • Identification of management options, measures and recommendations;
  • Support during the implementation of measures, monitoring and report preparation.

Sorry, this entry is only available in German.

Wir brauchen Ergebnisse beim Klimaschutz. Die Science Based Target-Initiative (SBTi) hilft Unternehmen, wissenschaftliche Klimaziele zu setzen und dann am Ball zu bleiben, um diese auch umzusetzen.

 

Was sind Science Based Targets?

Der Name ist Programm: «Science Based Targets» sind wissenschaftsbasierte Klimaziele für Unternehmen. Um Teil der Initiative zu werden, müssen Unternehmen Ziele anstreben, die die Erderwärmung auf unter 2°C begrenzen. Und ob die gesetzten Ziele ausreichen und eingehalten werden, das überprüft die SBTi.

 

Wir finden Engagement in der SBTi sinnvoll, denn:

  • Die Vorgaben basieren auf wissenschaftlichen Erkenntnissen. Auch behält sich SBTi vor, diese aufgrund neuer Forschungsergebnisse anzupassen. Das ist glaubwürdig.
  • SBTi akzeptiert nur absolute CO2-Reduktionen und keine “Hintertürchen” über z.B. umsatzbasierte Ziele. Das ist wirksam.
  • Basis ist das Pariser Klimaabkommen, welches von 195 Parteien unterzeichnet wurde. Somit agieren wir im Einklang mit den Schweizer Klimazielen und sind entsprechend gut vorbereitet auf kommende Veränderungen.

 

Vorteile:

Die SBTi ist ein wichtiger Schritt für Unternehmen, um ihre Klimastrategie zu stärken und einen positiven Beitrag zum globalen Klimaschutz zu leisten. Durch die hohe Glaubwürdigkeit positionieren sich Unternehmen als nachhaltige Akteur*innen der jeweiligen Branche und verbessern ihr Risikoprofil.

 

Wer steht hinter SBTi?

Die SBTi ist eine Partnerschaft zwischen mehreren Organisationen, darunter dem UN Global Compact, dem WWF und dem World Resources Institute. Und natürlich allen Unternehmen, die sich der Initiative anschliessen.

 

Kontaktieren Sie uns. Wir begleiten Sie im gesamten Prozess, von der Bewertung des IST-Zustands bis zur Massnahmenumsetzung.